عوامل تاثیرگذار بر روابط زناشویی (بخش دوم)

یکی دیگر از یافته‌های غیرمنتظره در زمینه روابط زناشویی، رابطه‌ی میان خشونت و فعالیت‌های جنسی بیشتر در زنان است.

* سطح سلامت جسمی و روانی

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی سطح سلامت جسم و روان زن و شوهر است. اگر زن یا شوهر یا هردو به لحاظ جسمی یا روانی مشکل داشته باشند، با مشکلات عدیده‌ای در برقراری روابط جنسی خواهند داشت.
سطح سلامتی
کاهش سطح سلامتی معمولا موجب کاهش روابط جنسی در مردان می‌شود. اما در زنان این چنین نیست. چرا که زنان مسن برقراری رابطه جنسی را حتی در وضع ناخوشی و کسالت یک وظیفه و تکلیف  می‌دانند. زنان بیمار و ناخوش برای برقراری رابطه جنسی مشکل خاصی نخواهند داشت. اما مردان قادر به پنهان کردن بیماری و تاثیرات مشهود آن طی برقراری روابط جنسی نخواهند بود. چرا که مردان برای برقراری رابطه جنسی ناچار به صرف انرژی و نیروی فیزیکی بیشتری می‌باشند. اختلال نعوظ، استرس، خستگی و بیماریهای قلبی – عروقی دلایل اصلی امتناع مردان از رابطه جنسی می‌باشد.

* خشونت

یکی دیگر از یافته‌های غیرمنتظره در زمینه روابط زناشویی، رابطه‌ی میان خشونت و فعالیت‌های جنسی بیشتر در زنان است. برخی پژوهشگران آن را به این واقعیت استناد می‌کنند که برخی از زوجین از فعالیت‌های جنسی به عنوان یک ابزار آشتی مجدد پس از نزاع و بگو مگوها استفاده می‌کنند. برخی هم معتقدند که برخی زوجین در بیان عشق و یا خشم بیشتر فیزیکی عمل می‌کنند. رابطه‌ی همبستری و خشونت تنها در زنان وجود دارد و این اشاره دارد به اینکه برخی مردان از جماع به عنوان شکلی از کنترل و سلطه‌گری استفاده می‌کنند.

پیوند این چرخه (نزاع – رنجش – رابطه جنسی- آشتی) یک رابطه غیرسالم برای مرد و زن محسوب می‌گردد. یعنی این‌که ممکن است زوجی رابطه جنسی فراوانی با یکدیگر داشته باشند، اما کلیت رابطه از یک مشکل جدی رنج ببرد. (بدون رابطه جنسی زندگی دو طرف نیز وجود نخواهد داشت). علت دیگر آن می‌تواند اغواگر بودن خشونت باشد. اوج گرفتن آدرنالین (هورمونی که منجر به افزایش فعالیت در بدن می‌شود) باعث افزایش میل جنسی می‌گردد. بنابراین پس از مشاجره با افزایش آدرنالین میل جنسی نیز افزایش می‌یابد.

نوع نگاه به مسائل جنسی
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی که یک زوج هم قبل از ازدواج و هم بعد از ازدواج باید در نظر بگیرند، نوع نگاه زن و مرد به مسائل جنسی است. در بسیاری از جلسات مشاوره ازدواج مشاهده می‌شود که دیدگاه زن و مرد نسبت به مسائل جنسی تبیین نشده است. و بعد از مطرح شدن این مسائل، برخی ترجیح به عدم ازدواج و قطع رابطه و نامزدی نموده‌اند.
بحث بر سر رابطه جنسی
زوجینی که رابطه جنسی چندانی با یکدیگر ندارند و در مورد آن نیز خیلی کم و بندرت بحث و گفتگو می‌کنند، در زندگی مشترک و خصوصاً در روابط جنسی به مشکل می‌خورند. پژوهشگران معتقدند که این دسته از زوجین اینگونه پرورش یافته و خو گرفته‌اند که رابطه جنسی اندکی داشته و از مطرح کردن آن نیز بی‌نیاز باشند. هر قدر زوجین رابطه جنسی بیشتری با یکدیگر داشته باشند، بیشتر هم درباره آن بحث می‌کنند. یکی از نشانه‌های هشدار دهنده در یک رابطه نابرابر و نامتعادل فقدان اختلافات و ناسازگاری‌هاست. زوجینی که درباره هیچ چیز بحث نمی‌کنند، زوجینی هستند که با یکدیگر گفتگو نمی‌کنند و در واقع خودشان را سانسور می‌کنند.

* داد و ستد جنسی

برخی زنان از رابطه جنسی به منزله یک خدمت قابل معامله، اقدام به بهره‌برداری می‌کنند. یعنی در قبال برقراری رابطه جنسی، همواره چیزی از شوهران خود مطالبه می‌کنند. در چنین روابطی، یا رابطه جنسی وجود ندارد یا تعداد بسیار زیاد است. حتی اگر رابطه جنسی میان چنین زوجینی فراوان باشد، از آنجایی که روابط جنسی بر مبنای عشق و صمیمیت استوار نیست، نمی‌تواند بیانگر رابطه پایدار و باثبات باشد. از سویی به تدریج رابطه جنسی قداست خود را از دست داده و احتمال برقراری روابط جنسی خارج از ازدواج در زوجین افزایش می‌یابد. لذا این طرز دیدگاه را می‌توان از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی، خصوصاً در خانواده‌هایی است که به قصد پول ازدواج می‌کنند.

* فعالیت های مشترک

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی برای زوج‌هایی که خیلی با هم هماهنگ هستند و معمولاً کارها را با هم انجام می‌دهند، این است که فعالیت‌های مشترک بیشتری با هم داشته باشند. زنان و مردان متاهلی که بیشتر با هم صحبت می‌کنند و کارها را بیشتر با یکدیگر (مشترکاً) انجام می‌دهند، از لحاظ جنسی فعالتر می‌باشند. رابطه جنسی نهایت تجلی و ابراز عشق و صمیمیت است. و بر خلاف سایر فعالیت‌های مشترک تنها میان شما و همسرتان به اشتراک گذارده می‌شود. چنانچه زندگی جنسی افول کرده باشد، بایستی به فعالیت‌های لذت بخش مانند ورزش، رفتن به سینما، باغبانی، انجام وظایف خانه و غیره اقدام گردد. این کار می‌تواند به رابطه جنسی روح تازه‌ای بدمد. راهکار دیگر اینست که دانسته‌های خود را با یکدیگر تقسیم کنند. با این کار نه تنها به معلومات همدیگر افزوده می‌گردد، بلکه فرزندان نیز بواسطه آن چیزهای جدیدی می‌آموزند. افزایش دانش و اعتماد میان زوجین با تقسیم اطلاعات خود با یکدیگر باعث افزایش میل جنسی خواهد شد.
یک پیشنهاد مناسب برای داشتن یک رابطه جنسی خوب
اگر شما نیز در روابط زناشویی خود با با مشکل رو به رو هستید، قبل از این که بخواهید تصمیم اشتباهی بگیرید و یا مسیر اشتباهی را برای داشتن یک رابطه جنسی خوب طی کنید، حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

درباره دفتر ازدواج

ثبت عقد دائم و عقد موقت مشاوره خانواده و ازدواج مشاوره حقوقی خانواده

Check Also

۸ نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی

۸ نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی   نویسنده :اعظم اسلامی مجد اگراز افرادی هستید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *