عوامل تاثیرگذار بر روابط زناشویی (بخش اول)

شادکامی کلی زناشویی با رضایت‌مندی جنسی رابطه دارد. زوج‌های شادکام نسبت به زن و شوهرهای ناشاد از زندگی جنسی خود خشنودترند.

مقدمه

روابط جنسی خوب و سالم یکی از مهمترین علل خوشبختی در زندگی زناشوئی می‌باشد. زمانی که زوجین در روابط جنسی به ارضاء کامل نرسند، تعادل روحی و روانی آنان مختل خواهد شد. خیلی از افرادی هم که در جلسات مشاوره جنسی و مشاوره روانشناسی شرکت می‌کنند، در نهایت اذعان دارند که مشکل اصلی آنها در زندگی مشترک، نداشتن رابطه جنسی خوب است. پس آنچه که اهمیت دارد این است که عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی و عوامل نارسایی در کنش جنسی یا عدم رضایتمندی جنسی را شناسائی و برطرف نماییم.

عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی

عوامل مختلفی می‌توانند بر روابط جنسی و رضایت جنسی زوجین تاثیرگذار باشند. وضعیت اقتصادی و اجتماعی، شرایط خانوادگی، حالات روحی روانی و … از جمله عوامل تاثیر گذار بر روابط جنسی هستند. مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روابط جنسی عبارتند از:
•  داشتن فرزندان پیش دبستانی و خردسال
•  احتمال طلاق و جدایی زوج ها
•  سن، افزایش سن و اختلاف سن
•  طول سال‌های تاهل و زندگی مشترک
•  رضایت و خوشبختی از زندگی مشترک
•  سطح سلامتی
•  فعالیت‌های مشترک در زندگی زناشویی
•  تعداد فرزندان خانواده
•  بحث بر سر رابطه جنسی
•  خشونت
•  داد و ستد جنسی
•  شادکامی
•  شرایط خانواده

در مورد شرایط خانواده عوامل مختلفی بر داشتن یک رابطه جنسی خوب تاثیرگذار است. در گذشته بسیاری از زوج‌ها مجبور بودند در سال‌هی اولیه زندگی مشترک، در خانه پدر و مادر زندگی کنند. این موضوع داشتن رابطه جنسی مناسب را بسیار محدود می‌کرد. اما در حال حاضر بیشتر زوج‌های جوان از ابتدا در خانه مستقل زندگی می‌کنند. با این حال تحت این شرایط هم ممکن است برخی عوامل مانع از داشتن یک رابطه جنسی خوب شوند. تجربه مشاوران در جلسات مشاوره جنسی نشان می‌دهد که عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی در خصوص شرایط خانواده عبارتند از:

* داشتن فرزندان پیش دبستانی

پدرانی که صاحب فرزند کودکستانی می باشند، از رابطه جنسی کمتری برخوردارند. در مردان معمولا بیش از زنان این احتمال وجود دارد که به فرزندان خردسال خود به عنوان یک مانع و مخل زندگی جنسی نگریسته شود، بنابراین مردان در این شرایط کمتر آغازگر رابطه ی جنسی می شوند.
تعداد فرزندان
به احتمال زیاد فرزند بیشتر نشانگر رابطه ی جنسی بیشتر باشد. زیرا حضور فرزندان می تواند نمایانگر ثبات در ازدواج باشد.

* احتمال جدایی و متارکه

زوجینی که قصد جدایی از یکدیگر را دارند، رابطه ی جنسی کمتری با یکدیگر خواهند داشت. زوجینی که به سمت طلاق پیش می روند اغلب سعی می کنند از صمیمیت میان خود بکاهند.

* شرایط زمانی و سنی

شرایط زمانی و سنی هم از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی زن و شوهر هستند. با بالا رفتن سن و مدت زندگی مشترک، عوامل متعددی چون شرایط جسمی و مقتضیات سنی باعث می‌شود که روابط جنسی تحت تاثیر قرار بگیرند. در این خصوص زن و شوهر باید، تدابیر مناسبی برای تقویت و استحکام روابط زناشویی و روابط جنسی اتخاذ نمایند:
سن زن و شوهر
هر قدر سن بالاتر رود احتمال کاهش روابط جنسی افزایش می‌یابد. اما در آن روی سکه وقتی رابطه جنسی در زوجین مسن روی می‌دهد، عموما رضایت‌بخش‌تر و از کیفیت بالاتری برخوردار است. و عشق و محبت در آن پررنگ‌تر است. رابطه جنسی در این سن باید به خوبی مدیریت شود تا گرمی و شور زندگی مشترک کاسته نشود.

* طول سال های تاهل و زندگی مشترک

گزارش مراکز مشاوره خانواده نشان می‌دهد مردانی که از تاریخ ازدواج شان خیلی گذشته، رابطه جنسی کمتری را گزارش می‌کنند. اما مدت ازدواج عامل پیش بینی کننده مهمی برای زنان بشمار نمی‌آید. البته تعداد روابط جنسی در مردان معمولاً نسبی است. با توجه به این گزارش‌ها می‌توان گفت که تداوم رابطه جنسی، خصوصاً از نظر مردها یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی است که باید مورد توجه ویژه‌ی زنان قرار گیرد.

* میزان رضایت از زندگی مشترک

داشتن رابطه جنسی خوب یکی از عوامل تحکیم کننده‌ی زندگی مشترک است. در واقع در حین رابطه جنسی است که مردان می‌توانند عشق خود را به همسر ابراز کنند. و عشق آنها به همسرشان تقویت شود. شما می‌توانید برای فهم بهتر این موضوع مقاله ضرورت توجه به رابطه جنسی در بهبود پیوند زناشویی را مطالعخ کنید. لذا رضایت از زندگی و رضایت از رابطه جنسی یک ارتباط دو طرفه است که باید مورد توجه زوج‌ها قرار گیرد. بنابراین می‌توان در این خصوص، عوامل تاثیرگذار بر روابط جنسی را چنین برشمرد:
رضایت و خوشبختی
جای شگفتی نیست که هر چه قدر زوجین شادتر باشند و احساس خوشبختی بیشتری کنند، تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی از خود نشان خواهند داد. زمانی که شما دلباخته کسی باشید و از شغل و زندگی خوبی نیز برخوردار باشید، رابطه جنسی بهتری خواهید داشت.

* شادکامی

شادکامی کلی زناشویی با رضایت‌مندی جنسی رابطه دارد. زوج‌های شادکام نسبت به زن و شوهرهای ناشاد از زندگی جنسی خود خشنودترند. زوج های شادکام نسبت به زوج‌های ناشاد ارتباط جنسی بیشتری دارند. نتایج محققان روانشناسی حاکی از آن است که صمیمیت جنسی در ازدواج، با صمیمیت عاطفی رابطه دارد. اما، علت این همبستگی‌ها روشن نیست. شاید رضایتمندی جنسی به این خاطر منجر به یک ازدواج شادتر می‌گردد که بر پاداشهای مرتبط با زوج ها می‌افزاید. این احتمال نیز وجود دارد که در یک ازدواج خوب، به ویژه ازدواجی که در آن ارتباط و تبادل نظر خوبی به چشم می‌خورد، آگاهی از این نکته که برای هر کدام از طرفین چه چیزی از لحاظ جنسی لذت بخش است، آسانتر می‌باشد.

ادامه دارد…

درباره دفتر ازدواج

ثبت عقد دائم و عقد موقت مشاوره خانواده و ازدواج مشاوره حقوقی خانواده

Check Also

۸ نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی

۸ نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی   نویسنده :اعظم اسلامی مجد اگراز افرادی هستید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *