تجربیات جنسی کودک

برخی از کودکان رفتارهای جنسی را واقعا تجربه کرده اند؛ مثلا مورد تجاوز قرار گرفته و به نوعی اذیت شده اند. با کودکانی که تجربه بد جنسی داشته اند، چه باید بکنیم؟ با بچه هایی که شاهد رفتار جنسی بین پدر و مادرشان بوده اند چه باید کرد؟ وقتی ما با چنین موردی مواجه می شویم باید از کودک بخواهیم که احساسش را بیان کند: نگران و خشمگین است یا متعجب و بهت زده؟

به هر حال بهتر است احساسش را بیان کند و این کار به او کمک می کند که تخلیه شود. وقتی رفتاری کودک را ناراحت می کند باید از تکرار آن جلوگیری کنیم. در طول زمان اگر آن اتفاق تکرار نشود، به مرور آن تصویر آزاردهنده در ذهن کودک کمرنگ می شود.

گاه کودکان نیز دست به رفتارهای جنسی می زنند. گاه می خواهند آنچه را شنیده یا دیده اند تجربه کنند. باید مراقب آنها باشیم. هنگامی که با یکدیگر تنها هستند، به ویژه در مورد کودکانی که چنین تجربه هایی را از سر گذرانده اند، باید مراقب بود. باید در مدارس هم کنترل وجود داشته باشد. دستشویی‌های مدارس هم باید کنترل شود. به طور کلی برای کودکی که چنین تجربه ای داشته یا چنین رفتاری را دیده است، باید به نحوی صحیح در مورد ارتباط بین زن و مرد، به صورت خیلی خلاصه توضیح داده شود.

این کار با توجه به سن و قدرت درک کودک باید انجام شود. واکنش خود والدین نسبت به این موضوع بسیار مهم است. والدینی که به طور منطقی، علمی و با زبانی ساده و فارغ از هیجان این موارد را برای فرزندشان توضیح داده اند، نتیجه بهتری گرفته اند و برعکس، والدینی که در این مورد طفره رفته اند، حتی هنگام ازدواج فرزندشان هم مشکل داشته اند. به طوری که فرزندشان در زمان ازدواج هیچ چیز نمی دانسته و دانسته هایش غلط بوده است. پیشگیری در مورد رفتارهای جنسی بسیار مهم است. باید کنترل و دقت لازم صورت بگیرد که در دوره کودکی برای هیچ کس چنین تجربیاتی رخ ندهد. ممکن است موارد بسیار زیادی تکرار شود و این امر در ذهن آنان اثر منفی بزرگی بر جا بگذارد.

با خودارضایی کودکان چه کنیم؟ آیا او از این کار لذت می برد؟

در اینکه او از این کار لذت می برد شکی نیست. کودکان زیادی هستند که چنین عملی را تجربه کرده اند و چون برایشان لذت بخش است تکرار می کنند. بهتر است از برخوردهای خشن یا ترساندن آنها خودداری کنیم. زیرا در این صورت ممکن است با شدت عمل بیشتری به این کار دست بزنند.

کودکانی که احساس تنهایی می کنند یا از شرایطی که در آن قرار دارند ناراضی هستند، بیشتر به این عمل دست می زنند. تا حد زیادی باید با این عمل به طور غیر مستقیم برخورد کنیم و فقط سعی کنیم این کودکان را بیشتر مشغول نگه داریم و بیشتر در جمع قرار دهیم. مطمئنا زمانی که سرگرم هستند و احساس رضایت و خوشحالی می کنند این کار را انجام نمی دهند، ولی اگر در این کار افراط کنند باید درمان شوند، زیرا افراط در این کار حاکی از وجود نوعی استرس است.

در مجموع، شرایط و محیط زندگی کودک باید مورد توجه قرار بگیرد و آنچه را از دید کودک ناخوشایند است باید تغییر داد. هرگز در این رابطه احساس آلودگی و تنفر از خود را نباید به کودک القا کرد.

آیا درباره رفتارهای غیرعادی جنسی باید با کودکان صحبت کرد؟

ممکن است کودکان در معرض سوءاستفاده دیگران قرار بگیرند یا افرادی آنها را مورد اذیت و آزار جنسی قرار دهند. بنابراین در درجه اول باید بسیار مراقب باشیم که چنین اتفاقی نیفتد. علاوه بر این، برای کودکان خردسال باید توضیح داده شود که بعضی از افراد ممکن است دست به کارهای غیرعادی بزنند و او باید هشیار باشد که از چنین افرادی دوری کند و اگر کسی از او خواست که به بازیهای جنسی و امثال آن بپردازند، خودداری کند.

منبع: پاسخ به والدین، دکتر سیما فردوسی، تهران: انتشارات صابرین، چاپ سیزدهم، ۱۳۹۴.

درباره دفتر ازدواج

ثبت عقد دائم و عقد موقت مشاوره خانواده و ازدواج مشاوره حقوقی خانواده

Check Also

راه برخورد با خیانت همسر (خانم ها بخوانند)

دغدغه همیشگی زنان این بوده است که نکند زنی دیگر پای در حریم و مرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *